فهرست مطالب
Toggleهوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی (AI) فناوری است که به رایانهها و ماشینها امکان میدهد یادگیری، درک، حل مسئله، تصمیمگیری، خلاقیت و استقلال انسان را شبیهسازی کنند.
برنامهها و دستگاههای مجهز به هوش مصنوعی میتوانند اشیاء را ببینند و شناسایی کنند. آنها میتوانند زبان انسان را بفهمند و به آن پاسخ دهند. آنها میتوانند از اطلاعات و تجربیات جدید بیاموزند. آنها میتوانند توصیههای دقیقی به کاربران و متخصصان ارائه دهند. آنها میتوانند به طور مستقل عمل کنند و جایگزین نیاز به هوش یا مداخله انسانی شوند (یک مثال کلاسیک، ماشین خودران است).
اما در سال ۲۰۲۴، اکثر محققان و متخصصان هوش مصنوعی و بیشتر عناوین خبری مربوط به هوش مصنوعی بر پیشرفتهای هوش مصنوعی مولد (gen AI) متمرکز شدهاند، فناوری که میتواند متن، تصاویر، ویدیو و محتوای اصلی دیگری ایجاد کند. برای درک کامل هوش مصنوعی مولد، ابتدا باید فناوریهایی را که ابزارهای هوش مصنوعی مولد بر اساس آنها ساخته شدهاند، درک کرد: یادگیری ماشین (ML) و یادگیری عمیق.
یادگیری ماشین
یک راه ساده برای فکر کردن به هوش مصنوعی به عنوان مجموعهای از مفاهیم تو در تو یا مشتق شده است که در طول بیش از ۷۰ سال پدیدار شدهاند:
مستقیماً در زیر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین را داریم که شامل ایجاد مدلها با آموزش یک الگوریتم برای پیشبینی یا تصمیمگیری بر اساس دادهها میشود. این شامل طیف گستردهای از تکنیکهایی است که رایانهها را قادر میسازد تا از دادهها بیاموزند و بر اساس آنها استنباط کنند، بدون اینکه به طور صریح برای وظایف خاص برنامهریزی شوند.
انواع بسیاری از تکنیکها یا الگوریتمهای یادگیری ماشین وجود دارد، از جمله رگرسیون خطی، رگرسیون لجستیک، درختهای تصمیم، جنگل تصادفی، ماشینهای بردار پشتیبان (SVM)، نزدیکترین همسایه k (KNN)، خوشهبندی و موارد دیگر. هر یک از این رویکردها برای انواع مختلف مشکلات و دادهها مناسب است.
اما یکی از محبوبترین انواع الگوریتمهای یادگیری ماشین، شبکه عصبی (یا شبکه عصبی مصنوعی) نامیده میشود. شبکههای عصبی از ساختار و عملکرد مغز انسان الگوبرداری شدهاند. یک شبکه عصبی از لایههای به هم پیوستهای از گرهها (مشابه نورونها) تشکیل شده است که برای پردازش و تجزیه و تحلیل دادههای پیچیده با هم کار میکنند. شبکههای عصبی برای کارهایی که شامل شناسایی الگوها و روابط پیچیده در مقادیر زیادی از دادهها هستند، مناسب هستند.
سادهترین شکل یادگیری ماشین، یادگیری نظارت شده نامیده میشود که شامل استفاده از مجموعه دادههای برچسبگذاری شده برای آموزش الگوریتمها برای طبقهبندی دادهها یا پیشبینی دقیق نتایج است. در یادگیری نظارت شده، انسان هر نمونه آموزشی را با یک برچسب خروجی جفت میکند. هدف این است که مدل، نگاشت بین ورودیها و خروجیها را در دادههای آموزشی بیاموزد، بنابراین میتواند برچسبهای دادههای جدید و نادیده را پیشبینی کند.
کلی ابزارهای هوش مصنوعی اینجا معرفی شده کلیک کنید.
یادگیری عمیق
یادگیری عمیق زیرمجموعهای از یادگیری ماشین است که از شبکههای عصبی چند لایه، به نام شبکههای عصبی عمیق، استفاده میکند که قدرت تصمیمگیری پیچیده مغز انسان را از نزدیکتر شبیهسازی میکنند.
شبکههای عصبی عمیق شامل یک لایه ورودی، حداقل سه لایه پنهان اما معمولاً صدها لایه پنهان و یک لایه خروجی هستند، برخلاف شبکههای عصبی مورد استفاده در مدلهای کلاسیک یادگیری ماشین که معمولاً فقط یک یا دو لایه پنهان دارند.
این لایههای چندگانه، یادگیری بدون نظارت را امکانپذیر میکنند: آنها میتوانند استخراج ویژگیها را از مجموعه دادههای بزرگ، بدون برچسب و بدون ساختار، خودکار کنند و پیشبینیهای خود را در مورد آنچه دادهها نشان میدهند، انجام دهند.
از آنجایی که یادگیری عمیق نیازی به مداخله انسان ندارد، یادگیری ماشین را در مقیاس عظیمی امکانپذیر میکند. این برای پردازش زبان طبیعی (NLP)، بینایی کامپیوتر و سایر کارهایی که شامل شناسایی سریع و دقیق الگوها و روابط پیچیده در مقادیر زیادی از دادهها هستند، مناسب است. نوعی از یادگیری عمیق، بیشتر برنامههای هوش مصنوعی (AI) را در زندگی ما امروزه تقویت میکند.
یادگیری عمیق همچنین موارد زیر را امکانپذیر میکند:
-
یادگیری نیمه نظارت شده، که یادگیری نظارت شده و بدون نظارت را با استفاده از دادههای برچسبگذاری شده و بدون برچسب برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی برای کارهای طبقهبندی و رگرسیون ترکیب میکند.
-
یادگیری خود نظارت شده، که به جای تکیه بر مجموعه دادههای برچسبگذاری شده برای سیگنالهای نظارتی، برچسبهای ضمنی را از دادههای بدون ساختار تولید میکند.
-
یادگیری تقویتی، که به جای استخراج اطلاعات از الگوهای پنهان، با آزمون و خطا و توابع پاداش میآموزد.
-
یادگیری انتقالی، که در آن دانش به دست آمده از طریق یک کار یا مجموعه داده برای بهبود عملکرد مدل در یک کار مرتبط دیگر یا مجموعه دادههای مختلف استفاده میشود.
هوش مصنوعی مولد
هوش مصنوعی مولد، که گاهی اوقات “gen AI” نامیده میشود، به مدلهای یادگیری عمیق اشاره دارد که میتوانند محتوای اصلی پیچیده مانند متن طولانی، تصاویر با کیفیت بالا، ویدیو یا صدای واقعی و موارد دیگر را در پاسخ به درخواست یا درخواست کاربر ایجاد کنند.
در سطح بالا، مدلهای مولد یک نمایش ساده شده از دادههای آموزشی خود را رمزگذاری میکنند و سپس از آن نمایش برای ایجاد کار جدیدی استفاده میکنند که شبیه به دادههای اصلی است، اما با آن یکسان نیست.
مدلهای مولد سالها در آمار برای تجزیه و تحلیل دادههای عددی استفاده میشدهاند. اما در طول دهه گذشته، آنها برای تجزیه و تحلیل و تولید انواع دادههای پیچیدهتر تکامل یافتهاند. این تکامل همزمان با ظهور سه نوع مدل یادگیری عمیق پیچیده بود:
رمزگذارهای خودکار متغیر یا VAEها، که در سال ۲۰۱۳ معرفی شدند و مدلهایی را فعال کردند که میتوانند تغییرات متعددی از محتوا را در پاسخ به یک درخواست یا دستورالعمل ایجاد کنند.
مدلهای انتشار، که اولین بار در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد، که “نویز” را به تصاویر اضافه میکنند تا زمانی که غیرقابل تشخیص شوند، و سپس نویز را حذف میکنند تا تصاویر اصلی را در پاسخ به درخواستها تولید کنند.
ترانسفورماتورها (که مدلهای ترانسفورماتور نیز نامیده میشوند)، که بر روی دادههای متوالی آموزش داده میشوند تا دنبالههای گستردهای از محتوا (مانند کلمات در جملات، اشکال در یک تصویر، فریمهای یک ویدیو یا دستورات در کد نرمافزار) تولید کنند. ترانسفورماتورها هسته اصلی اکثر ابزارهای هوش مصنوعی مولد امروزی هستند، از جمله ChatGPT و GPT-4، Copilot، BERT، Bard و Midjourney.
نحوه عملکرد هوش مصنوعی مولد
به طور کلی، هوش مصنوعی مولد در سه مرحله عمل میکند:
- آموزش، برای ایجاد یک مدل پایه.
- تنظیم، برای تطبیق مدل با یک برنامه خاص.
- تولید، ارزیابی و تنظیم بیشتر، برای بهبود دقت.
آموزش
هوش مصنوعی مولد با یک “مدل پایه” شروع میشود. یک مدل یادگیری عمیق که به عنوان پایه ای برای انواع مختلف برنامه های هوش مصنوعی مولد عمل می کند.
رایجترین مدلهای بنیادی امروزی، مدلهای زبان بزرگ (LLM) هستند که برای برنامههای تولید متن ایجاد شدهاند. اما مدلهای بنیادی برای تولید تصویر، ویدیو، صدا یا موسیقی و مدلهای بنیادی چندوجهی که از انواع مختلف محتوا پشتیبانی میکنند نیز وجود دارد.
برای ایجاد یک مدل بنیادی، متخصصان یک الگوریتم یادگیری عمیق را بر روی حجم عظیمی از دادههای خام، بدون ساختار و بدون برچسب مرتبط، مانند ترابایت یا پتابایت متن داده یا تصاویر یا ویدیو از اینترنت آموزش میدهند. آموزش یک شبکه عصبی از میلیاردها پارامتر – نمایشهای رمزگذاری شده از موجودیتها، الگوها و روابط در دادهها – به دست میدهد که میتواند به طور مستقل در پاسخ به درخواستها محتوا تولید کند. این مدل پایه است.
این فرآیند آموزشی فشرده، زمانبر و پرهزینه است. به هزاران واحد پردازش گرافیکی (GPU) خوشهای و هفتهها پردازش نیاز دارد که همه اینها معمولاً میلیونها دلار هزینه دارد. پروژههای مدل بنیادی منبع باز، مانند Llama-2 متا، توسعهدهندگان هوش مصنوعی gen را قادر میسازد از این مرحله و هزینههای آن اجتناب کنند.
تنظیم
در مرحله بعد، مدل باید برای یک کار تولید محتوای خاص تنظیم شود. این کار را می توان به روش های مختلفی انجام داد، از جمله:
-
تنظیم دقیق، که شامل تغذیه مدل با دادههای برچسبگذاری شده خاص برنامه – سؤالات یا درخواستهایی که برنامه احتمالاً دریافت میکند، و پاسخهای صحیح مربوطه در قالب مورد نظر است.
-
یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی (RLHF)، که در آن کاربران انسانی صحت یا ارتباط خروجیهای مدل را ارزیابی میکنند تا مدل بتواند خودش را بهبود بخشد. این میتواند به سادگی این باشد که افراد اصلاحات را به یک چت بات یا دستیار مجازی تایپ کنند یا صحبت کنند.
تولید، ارزیابی و تنظیم بیشتر
توسعهدهندگان و کاربران به طور منظم خروجیهای برنامههای هوش مصنوعی مولد خود را ارزیابی میکنند و مدل را بیشتر تنظیم میکنند حتی به دفعات یک بار در هفته برای دقت یا ارتباط بیشتر. در مقابل، خود مدل پایه بسیار کمتر بهروزرسانی میشود، شاید هر سال یا ۱۸ ماه یکبار.
گزینه دیگر برای بهبود عملکرد یک برنامه هوش مصنوعی gen، تولید افزوده بازیابی (RAG) است، تکنیکی برای گسترش مدل پایه برای استفاده از منابع مرتبط خارج از دادههای آموزشی برای اصلاح پارامترها برای دقت یا ارتباط بیشتر.
مزایای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی مزایای متعددی را در صنایع و برنامههای مختلف ارائه میدهد. برخی از مزایای ذکر شده عبارتند از:
- خودکارسازی کارهای تکراری.
- بینش بیشتر و سریعتر از داده ها.
- تصمیم گیری پیشرفته
- خطاهای انسانی کمتر.
- در دسترس بودن ۲۴ ساعته.
- کاهش خطرات فیزیکی.
خودکارسازی کارهای تکراری
هوش مصنوعی میتواند کارهای روتین، تکراری و اغلب خستهکننده از جمله کارهای دیجیتال مانند جمعآوری دادهها، ورود و پیشپردازش، و کارهای فیزیکی مانند چیدن سهام انبار و فرآیندهای تولید را خودکار کند. این اتوماسیون آزاد میکند تا روی کارهای خلاقانهتر و با ارزشتر کار کند.
تصمیم گیری پیشرفته
چه برای پشتیبانی از تصمیمگیری یا برای تصمیمگیری کاملاً خودکار استفاده شود، هوش مصنوعی پیشبینیهای سریعتر، دقیقتر و تصمیمگیریهای قابل اعتماد و مبتنی بر داده را امکانپذیر میکند. هوش مصنوعی در ترکیب با اتوماسیون، کسبوکارها را قادر میسازد تا در لحظه و بدون دخالت انسان، به فرصتها عمل کنند و به بحرانها واکنش نشان دهند.
خطاهای انسانی کمتر
هوش مصنوعی میتواند خطاهای انسانی را از راههای مختلفی کاهش دهد، از راهنمایی افراد در مراحل مناسب یک فرآیند، تا علامتگذاری خطاهای احتمالی قبل از وقوع، و خودکارسازی کامل فرآیندها بدون دخالت انسان. این امر به ویژه در صنایعی مانند مراقبتهای بهداشتی که به عنوان مثال، رباتیک جراحی با هدایت هوش مصنوعی دقت مداوم را امکانپذیر میکند، اهمیت دارد.
الگوریتمهای یادگیری ماشین میتوانند به طور مداوم دقت خود را بهبود بخشند و با قرار گرفتن در معرض دادههای بیشتر و “یادگیری” از تجربه، خطاها را بیشتر کاهش دهند.
در دسترس بودن و ثبات شبانه روزی
هوش مصنوعی همیشه روشن است، ۲۴ ساعته در دسترس است و هر بار عملکرد ثابتی را ارائه میدهد. ابزارهایی مانند چت باتهای هوش مصنوعی یا دستیارهای مجازی میتوانند نیازهای کارکنان را برای خدمات یا پشتیبانی مشتری کاهش دهند. در برنامههای دیگر مانند پردازش مواد یا خطوط تولید هوش مصنوعی میتواند به حفظ کیفیت کار و سطح خروجی ثابت در هنگام استفاده برای انجام کارهای تکراری یا خستهکننده کمک کند.
کاهش خطر فیزیکی
با خودکارسازی کارهای خطرناک مانند کنترل حیوانات، جابجایی مواد منفجره، انجام وظایف در آبهای عمیق اقیانوس، ارتفاعات زیاد یا در فضای بیرونی هوش مصنوعی میتواند نیاز به قرار دادن کارگران انسانی در معرض خطر آسیب یا بدتر را از بین ببرد. در حالی که هنوز کامل نشدهاند، خودروهای خودران و سایر وسایل نقلیه این پتانسیل را دارند که خطر آسیب به مسافران را کاهش دهند.
موارد استفاده از هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای واقعی بسیار زیاد است. در اینجا فقط نمونه کوچکی از موارد استفاده در صنایع مختلف برای نشان دادن پتانسیل آن آورده شده است:
تجربه مشتری، خدمات و پشتیبانی
شرکتها میتوانند چتباتها و دستیارهای مجازی مجهز به هوش مصنوعی را برای رسیدگی به سوالات مشتریان، تیکتهای پشتیبانی و موارد دیگر پیادهسازی کنند. این ابزارها از پردازش زبان طبیعی (NLP) و قابلیتهای هوش مصنوعی مولد برای درک و پاسخ به سوالات مشتریان در مورد وضعیت سفارش، جزئیات محصول و سیاستهای بازگشت استفاده میکنند.
چتباتها و دستیارهای مجازی پشتیبانی همیشه فعال را امکانپذیر میکنند، پاسخهای سریعتری به سوالات متداول (FAQ) ارائه میدهند، اپراتورهای انسانی را آزاد میکنند تا روی وظایف سطح بالاتر تمرکز کنند و خدمات سریعتر و سازگارتر را به مشتریان ارائه میدهند.
تشخیص تقلب
الگوریتمهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق میتوانند الگوهای تراکنش را تجزیه و تحلیل کنند و ناهنجاریها، مانند هزینههای غیرعادی یا مکانهای ورود به سیستم، که نشاندهنده تراکنشهای جعلی هستند را علامتگذاری کنند. این امر سازمانها را قادر میسازد تا سریعتر به تقلبهای احتمالی پاسخ دهند و تأثیر آن را محدود کنند و به خود و مشتریان آرامش خاطر بیشتری بدهند.
بازاریابی شخصی سازی شده
خردهفروشان، بانکها و سایر شرکتهای مشتریمدار میتوانند از هوش مصنوعی برای ایجاد تجربیات مشتری شخصیسازی شده و کمپینهای بازاریابی استفاده کنند که مشتریان را خوشحال میکند، فروش را بهبود میبخشد و از ریزش مشتری جلوگیری میکند. بر اساس دادههای تاریخچه و رفتارهای خرید مشتری، الگوریتمهای یادگیری عمیق میتوانند محصولاتی و خدماتی را که مشتریان احتمالاً میخواهند، توصیه کنند و حتی متنهای شخصیسازی شده و پیشنهادات ویژه را برای مشتریان منفرد در زمان واقعی تولید کنند.
منابع انسانی و استخدام
پلتفرمهای استخدام مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند با غربالگری رزومهها، تطبیق نامزدها با شرح شغلها و حتی انجام مصاحبههای اولیه با استفاده از تجزیه و تحلیل ویدیو، استخدام را ساده کنند. این ابزارها و سایر ابزارها میتوانند حجم انبوه کاغذبازی اداری مرتبط با تعداد زیادی از نامزدها را به طور چشمگیری کاهش دهند. همچنین میتواند زمان پاسخگویی و زمان استخدام را کاهش دهد و تجربه را برای نامزدها چه شغل را به دست آورند یا نه، بهبود بخشد.
توسعه و نوسازی برنامه
ابزارهای تولید کد هوش مصنوعی مولد و ابزارهای اتوماسیون میتوانند کارهای کدنویسی تکراری مرتبط با توسعه برنامه را ساده کرده و مهاجرت و نوسازی (تغییر قالب و پلتفرم مجدد) برنامههای قدیمی را در مقیاس بزرگ تسریع کنند. این ابزارها میتوانند سرعت کارها را افزایش دهند، به اطمینان از سازگاری کد کمک کنند و خطاها را کاهش دهند.
تعمیر و نگهداری پیش بینی
مدلهای یادگیری ماشین میتوانند دادههای حسگرها، دستگاههای اینترنت اشیا (IoT) و فناوری عملیاتی (OT) را تجزیه و تحلیل کنند تا پیشبینی کنند چه زمانی تعمیر و نگهداری مورد نیاز است و خرابی تجهیزات را قبل از وقوع پیشبینی کنند. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر هوش مصنوعی به جلوگیری از خرابی کمک میکند و شما را قادر میسازد تا قبل از اینکه بر خط اصلی تأثیر بگذارد، از مشکلات زنجیره تامین جلوتر بمانید.
چالش ها و خطرات هوش مصنوعی
سازمانها برای استفاده از جدیدترین فناوریهای هوش مصنوعی و بهرهبرداری از مزایای زیاد هوش مصنوعی تلاش میکنند. این پذیرش سریع ضروری است، اما پذیرش و نگهداری گردشهای کاری هوش مصنوعی با چالشها و خطراتی همراه است.
خطرات داده
سیستمهای هوش مصنوعی به مجموعه دادههایی متکی هستند که ممکن است در برابر مسمومیت دادهها، دستکاری دادهها، سوگیری دادهها یا حملات سایبری که میتوانند منجر به نقض دادهها شوند، آسیبپذیر باشند. سازمانها میتوانند با محافظت از یکپارچگی دادهها و پیادهسازی امنیت و در دسترس بودن در کل چرخه حیات هوش مصنوعی، از توسعه تا آموزش و استقرار و پس از استقرار، این خطرات را کاهش دهند.
خطرات مدل
بازیگران تهدید میتوانند مدلهای هوش مصنوعی را برای سرقت، مهندسی معکوس یا دستکاری غیرمجاز هدف قرار دهند. مهاجمان ممکن است با دستکاری معماری، وزنها یا پارامترهای یک مدل، یکپارچگی آن را به خطر بیندازند. اجزای اصلی که رفتار، دقت و عملکرد یک مدل را تعیین می کنند.
خطرات عملیاتی
مانند همه فناوریها، مدلها مستعد خطرات عملیاتی مانند رانش مدل، سوگیری و خرابی در ساختار حاکمیتی هستند. اگر به این خطرات رسیدگی نشود، میتوانند منجر به خرابی سیستم و آسیبپذیریهای امنیت سایبری شوند که بازیگران تهدید میتوانند از آنها استفاده کنند.
خطرات اخلاقی و قانونی
اگر سازمانها هنگام توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی، ایمنی و اخلاق را در اولویت قرار ندهند، در معرض خطر نقض حریم خصوصی و ایجاد نتایج مغرضانه قرار میگیرند. به عنوان مثال، دادههای آموزشی مغرضانه که برای تصمیمگیریهای استخدام استفاده میشوند، ممکن است کلیشههای جنسیتی یا نژادی را تقویت کنند و مدلهای هوش مصنوعی ایجاد کنند که گروههای جمعیتی خاصی را بر دیگران ترجیح میدهند.
اخلاق و حاکمیت هوش مصنوعی
اخلاق هوش مصنوعی یک رشته چند رشتهای است که چگونگی بهینهسازی تأثیر مفید هوش مصنوعی را در عین کاهش خطرات و پیامدهای نامطلوب مطالعه میکند. اصول اخلاق هوش مصنوعی از طریق سیستمی از حاکمیت هوش مصنوعی اعمال میشود که شامل محافظهایی است که به ایمن و اخلاقی ماندن ابزارها و سیستمهای هوش مصنوعی کمک میکند.
حاکمیت هوش مصنوعی شامل مکانیسمهای نظارتی است که به خطرات رسیدگی میکند. یک رویکرد اخلاقی برای حاکمیت هوش مصنوعی مستلزم مشارکت طیف وسیعی از ذینفعان، از جمله توسعه دهندگان، کاربران، سیاست گذاران و متخصصان اخلاق است که به اطمینان از توسعه و استفاده از سیستم های مرتبط با هوش مصنوعی برای همسویی با ارزش های جامعه کمک می کند.
در اینجا ارزشهای رایج مرتبط با اخلاق هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مسئولانه آورده شده است:
قابلیت توضیح و تفسیر
با پیشرفتهتر شدن هوش مصنوعی، انسانها برای درک و ردیابی نحوه رسیدن الگوریتم به نتیجه به چالش کشیده میشوند. هوش مصنوعی قابل توضیح مجموعهای از فرآیندها و روشهایی است که کاربران انسانی را قادر میسازد تا نتایج و خروجی ایجاد شده توسط الگوریتمها را تفسیر، درک و به آنها اعتماد کنند.
انصاف و شمول
اگرچه یادگیری ماشین، ذاتاً نوعی تبعیض آماری است، اما زمانی که گروههای ممتاز را در موقعیت برتر سیستماتیک و گروههای غیر ممتاز خاص را در موقعیت سیستماتیک قرار میدهد، تبعیض ناخوشایند میشود و به طور بالقوه باعث آسیبهای متنوعی میشود. برای تشویق انصاف، متخصصان میتوانند سعی کنند سوگیری الگوریتمی را در جمعآوری دادهها و طراحی مدل به حداقل برسانند و تیمهای متنوعتر و فراگیرتری بسازند.
استحکام و امنیت
هوش مصنوعی قوی به طور موثر شرایط استثنایی، مانند ناهنجاری در ورودی یا حملات مخرب را بدون ایجاد آسیب ناخواسته مدیریت می کند. همچنین برای مقاومت در برابر تداخل عمدی و غیرعمدی با محافظت در برابر آسیب پذیری های در معرض دید ساخته شده است.
پاسخگویی و شفافیت
سازمانها باید مسئولیتها و ساختارهای حاکمیتی روشنی را برای توسعه، استقرار و نتایج سیستمهای هوش مصنوعی اجرا کنند. علاوه بر این، کاربران باید بتوانند نحوه عملکرد یک سرویس هوش مصنوعی را ببینند، عملکرد آن را ارزیابی کنند و نقاط قوت و محدودیتهای آن را درک کنند. افزایش شفافیت، اطلاعاتی را برای مصرفکنندگان هوش مصنوعی فراهم میکند تا بهتر درک کنند که چگونه مدل یا سرویس هوش مصنوعی ایجاد شده است.
حریم خصوصی و انطباق
بسیاری از چارچوبهای نظارتی، از جمله GDPR، سازمانها را ملزم میکنند که هنگام پردازش اطلاعات شخصی از اصول خاصی در مورد حریم خصوصی پیروی کنند. بسیار مهم است که بتوانیم از مدلهای هوش مصنوعی که ممکن است حاوی اطلاعات شخصی باشند محافظت کنیم، در وهله اول دادههایی را که وارد مدل میشوند کنترل کنیم و سیستمهای انطباقپذیری بسازیم که بتوانند با تغییرات در مقررات و نگرشها در مورد اخلاق هوش مصنوعی سازگار شوند.
هوش مصنوعی ضعیف در مقابل هوش مصنوعی قوی
برای زمینهسازی استفاده از هوش مصنوعی در سطوح مختلف پیچیدگی و پیچیدگی، محققان انواع مختلفی از هوش مصنوعی را تعریف کردهاند که به سطح پیچیدگی آن اشاره دارد:
هوش مصنوعی ضعیف:
همچنین به عنوان “هوش مصنوعی محدود” شناخته می شود، سیستم های هوش مصنوعی را تعریف می کند که برای انجام یک کار خاص یا مجموعه ای از وظایف طراحی شده اند. به عنوان مثال میتوان به برنامههای دستیار صوتی «هوشمند»، مانند الکسای آمازون، سیری اپل، یک چت بات رسانههای اجتماعی یا وسایل نقلیه خودران وعده داده شده توسط تسلا اشاره کرد.
هوش مصنوعی قوی:
همچنین به عنوان “هوش عمومی مصنوعی” (AGI) یا “هوش مصنوعی عمومی” شناخته می شود، دارای توانایی درک، یادگیری و به کارگیری دانش در طیف وسیعی از وظایف در سطح برابر یا فراتر از هوش انسانی است. این سطح از هوش مصنوعی در حال حاضر نظری است و هیچ سیستم هوش مصنوعی شناخته شده ای به این سطح از پیچیدگی نزدیک نمی شود. محققان استدلال میکنند که اگر AGI اصلاً امکانپذیر باشد، به افزایش عمده در قدرت محاسباتی نیاز دارد. علیرغم پیشرفتهای اخیر در توسعه هوش مصنوعی، سیستمهای هوش مصنوعی خودآگاه علمی تخیلی به طور محکم در آن قلمرو باقی میمانند.