درمان چاقی

علت چاقی چیست؟ راهکارهایی برای درمان چاقی

Rate this post

چاقی یک بیماری پیچیده است که شامل داشتن چربی بیش از حد بدن است. چاقی فقط یک نگرانی زیبایی نیست. این یک مشکل پزشکی است که خطر بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی دیگر را افزایش می دهد. این موارد می تواند شامل بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری کبد، آپنه خواب و برخی سرطان ها باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که برخی افراد در کاهش وزن مشکل دارند. اغلب، چاقی ناشی از عوامل ارثی، فیزیولوژیکی و محیطی، همراه با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و انتخاب های ورزشی است.

خبر خوب این است که حتی کاهش وزن متوسط می تواند مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی را بهبود بخشد یا از آنها جلوگیری کند. یک رژیم غذایی سالم تر، افزایش فعالیت بدنی و تغییرات رفتاری می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. داروهای تجویزی و روش های کاهش وزن از دیگر گزینه های درمان چاقی هستند.

علائم چاقی

شاخص توده بدنی که به عنوان BMI شناخته می شود، اغلب برای تشخیص چاقی استفاده می شود. برای محاسبه BMI، وزن را بر حسب پوند در 703 ضرب کنید، بر قد بر حسب اینچ تقسیم کنید و سپس دوباره بر قد بر حسب اینچ تقسیم کنید. یا وزن بر حسب کیلوگرم را بر قد بر حسب متر مربع تقسیم کنید. چندین ماشین حساب آنلاین در دسترس هستند که به محاسبه BMI کمک می کنند.  آسیایی‌هایی که BMI آنها 23 یا بالاتر است ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی باشند.

برای اکثر مردم، BMI تخمین معقولی از چربی بدن ارائه می دهد. با این حال، BMI به طور مستقیم چربی بدن را اندازه گیری نمی کند. برخی افراد، مانند ورزشکاران عضلانی، ممکن است BMI در دسته چاقی داشته باشند، حتی اگر چربی اضافی بدن نداشته باشند.

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی همچنین برای کمک به هدایت تصمیمات درمانی، دور کمر فرد را اندازه گیری می کنند. این اندازه گیری دور کمر نامیده می شود. مشکلات سلامتی مرتبط با وزن در مردان با دور کمر بیش از 40 اینچ (102 سانتی متر) شایع تر است. آنها در زنان با اندازه دور کمر بیش از 35 اینچ (89 سانتی متر) شایع تر هستند. درصد چربی بدن یکی دیگر از معیارهایی است که ممکن است در طول یک برنامه کاهش وزن برای پیگیری پیشرفت استفاده شود.

آنچه باید در مورد کمردرد بدانیم!

چه زمانی باید برای چاقی به پزشک مراجعه کرد

اگر نگران وزن یا مشکلات سلامتی مرتبط با وزن خود هستید، از متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد مدیریت چاقی سوال کنید. شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما می توانید خطرات سلامتی خود را ارزیابی کرده و در مورد گزینه های کاهش وزن خود صحبت کنید.

علت چاقی

علل چاقی

اگرچه تأثیرات ژنتیکی، رفتاری، متابولیکی و هورمونی بر وزن بدن وجود دارد، اما چاقی زمانی رخ می دهد که کالری بیشتری نسبت به آنچه که در فعالیت ها و ورزش های روزانه معمولی می سوزانید، دریافت کنید. بدن شما این کالری های اضافی را به صورت چربی ذخیره می کند.

در ایالات متحده، رژیم غذایی اکثر مردم کالری بسیار بالایی دارد – اغلب از فست فود و نوشیدنی های پر کالری. افراد چاق ممکن است قبل از احساس سیری کالری بیشتری بخورند، زودتر احساس گرسنگی کنند یا به دلیل استرس یا اضطراب بیشتر بخورند.

بسیاری از افرادی که در کشورهای غربی زندگی می کنند اکنون شغل هایی دارند که از نظر فیزیکی بسیار کمتر خواستار هستند، بنابراین تمایل ندارند کالری زیادی در محل کار بسوزانند. حتی فعالیت‌های روزانه به لطف امکاناتی مانند کنترل از راه دور، پله برقی، خرید آنلاین، و رستوران‌ها و بانک‌های drive-through، کالری کمتری مصرف می‌کنند.

عوامل خطر چاقی

چاقی اغلب ناشی از ترکیبی از علل و عوامل موثر است:

  • وراثت و تأثیرات خانوادگی ژن هایی که از والدین خود به ارث می برید ممکن است بر میزان چربی ذخیره شده در بدن و محل توزیع آن چربی تأثیر بگذارد. ژنتیک همچنین ممکن است در میزان کارایی بدن شما در تبدیل غذا به انرژی، نحوه تنظیم اشتهای شما توسط بدن و نحوه سوزاندن کالری در طول ورزش نقش داشته باشد. چاقی میتواند منجر به سرطان شود. با غذاهای ضد سرطان و چاقی آشنا شوید.

چاقی در خانواده ها دیده می شود. این فقط به خاطر ژن هایی نیست که آنها به اشتراک می گذارند. اعضای خانواده همچنین تمایل دارند عادات غذایی و فعالیت مشابهی داشته باشند.

  • انتخاب های سبک زندگی

  • رژیم غذایی ناسالم. رژیمی که کالری بالایی دارد، فاقد میوه و سبزیجات است، پر از فست فود است، و مملو از نوشیدنی‌های پرکالری و وعده‌های غذایی بزرگ است که به افزایش وزن کمک می‌کند.

  • کالری مایع. مردم می توانند کالری زیادی بنوشند بدون اینکه احساس سیری کنند، به خصوص کالری های الکل. سایر نوشیدنی‌های پرکالری، مانند نوشابه‌های شیرین، می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند.

  • عدم فعالیت. اگر سبک زندگی غیر فعالی دارید، می توانید به راحتی هر روز کالری بیشتری نسبت به آنچه که از طریق ورزش و فعالیت های روزانه معمول می سوزانید، دریافت کنید. نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر، تبلت و تلفن، عدم فعالیت است. تعداد ساعات صرف شده در مقابل صفحه نمایش ارتباط زیادی با افزایش وزن دارد.

  • برخی بیماری ها و داروها

در برخی افراد، چاقی را می توان به یک علت پزشکی مانند کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ، سندرم پرادر ویلی و سایر شرایط ردیابی کرد. مشکلات پزشکی مانند آرتریت نیز می تواند منجر به کاهش فعالیت شود که ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

برخی داروها در صورتی که از طریق رژیم غذایی یا فعالیت جبران نشوند، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. این داروها شامل استروئیدها، برخی داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، داروهای دیابت، داروهای ضد روان پریشی و برخی بتا بلاکرها هستند.

  • مسائل اجتماعی و اقتصادی

عوامل اجتماعی و اقتصادی با چاقی مرتبط هستند. اگر مناطق امنی برای پیاده روی یا ورزش نداشته باشید، اجتناب از چاقی سخت است. شما ممکن است روش های سالم پخت و پز را یاد نگرفته باشید. یا ممکن است به غذاهای سالم تر دسترسی نداشته باشید. همچنین، افرادی که با آنها وقت می گذرانید ممکن است بر وزن شما تأثیر بگذارند. اگر دوستان یا خویشاوندانی دارید که چاق هستند، احتمال ابتلا به چاقی در شما بیشتر است.

  • سن

چاقی می تواند در هر سنی حتی در کودکان خردسال رخ دهد. اما با افزایش سن، تغییرات هورمونی و سبک زندگی کم تحرک تر، خطر چاقی را افزایش می دهد. میزان عضله در بدن شما نیز با افزایش سن کاهش می یابد. کاهش توده عضلانی اغلب منجر به کاهش متابولیسم می شود. این تغییرات همچنین نیاز به کالری را کاهش می دهد و می تواند جلوگیری از اضافه وزن را سخت تر کند. اگر آگاهانه آنچه را که می خورید کنترل نکنید و با افزایش سن از نظر جسمی فعال تر نشوید، احتمالاً وزن اضافه خواهید کرد.  

  • سایر عوامل

  • بارداری. افزایش وزن در دوران بارداری شایع است. برخی از زنان پس از تولد نوزاد، کاهش این وزن را دشوار می دانند. این افزایش وزن ممکن است در ایجاد چاقی در زنان نقش داشته باشد.

  • ترک سیگار. ترک سیگار اغلب با افزایش وزن همراه است. و برای برخی، می تواند منجر به افزایش وزن کافی برای واجد شرایط شدن به عنوان چاقی شود. اغلب، این اتفاق می افتد زیرا مردم از غذا برای کنار آمدن با ترک سیگار استفاده می کنند. اما به طور کلی، ترک سیگار همچنان فایده بیشتری برای سلامتی شما نسبت به ادامه سیگار کشیدن دارد. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما در جلوگیری از افزایش وزن پس از ترک سیگار کمک کند.

  • کمبود خواب. خواب ناکافی می تواند باعث تغییراتی در هورمون ها شود که اشتها را افزایش می دهد. خواب زیاد هم همینطور. همچنین ممکن است هوس غذاهای پرکالری و کربوهیدرات کنید که می تواند به افزایش وزن کمک کند.

  • استرس. بسیاری از عوامل خارجی که بر خلق و خو و رفاه تأثیر می گذارند ممکن است در چاقی نقش داشته باشند. مردم اغلب در موقعیت های

    استرس زا به دنبال غذای پرکالری بیشتری هستند.

    • میکروبیوم. ترکیب باکتری های روده شما تحت تأثیر آنچه می خورید قرار می گیرد و ممکن است به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن کمک کند.

    حتی اگر یک یا چند مورد از این عوامل خطر را دارید، به این معنی نیست که شما محکوم به ابتلا به چاقی هستید. شما می توانید با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و ورزش با بیشتر عوامل خطر مقابله کنید. تغییرات رفتاری، داروها و روش های چاقی نیز می توانند کمک کنند.

مشکلات چاقی

عوارض چاقی

افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به تعدادی از مشکلات سلامتی بالقوه جدی هستند، از جمله:

  • بیماری قلبی و سکته مغزی. چاقی احتمال ابتلا به فشار خون بالا و سطوح ناسالم کلسترول را افزایش می دهد که از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی هستند.
  • دیابت نوع 2. چاقی می تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین برای کنترل سطح قند خون تأثیر بگذارد. این خطر مقاومت به انسولین و دیابت را افزایش می دهد.
  • برخی سرطان ها. چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم، دهانه رحم، آندومتر، تخمدان، سینه، روده بزرگ، راست روده، مری، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، کلیه و پروستات را افزایش دهد.
  • مشکلات گوارشی. چاقی احتمال ابتلا به سوزش سر دل، بیماری کیسه صفرا و مشکلات کبدی را افزایش می دهد.
  • آپنه خواب. افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به آپنه خواب هستند، یک اختلال بالقوه جدی که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب متوقف می شود و شروع می شود.
  • آرتروز. چاقی استرس وارد بر مفاصل تحمل کننده وزن را افزایش می دهد. همچنین التهاب را تقویت می کند که شامل تورم، درد و احساس گرما در بدن است. این عوامل ممکن است منجر به عوارضی مانند آرتروز شوند.
  • بیماری کبد چرب. چاقی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد، وضعیتی که به دلیل رسوب بیش از حد چربی در کبد اتفاق می افتد. در برخی موارد، این می تواند منجر به آسیب جدی کبد، معروف به سیروز کبدی شود.
  • علائم شدید COVID-19. چاقی در صورت ابتلا به ویروسی که باعث بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) می شود، خطر ابتلا به علائم شدید را افزایش می دهد. افرادی که موارد شدید COVID-19 دارند ممکن است نیاز به درمان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه یا حتی کمک مکانیکی برای تنفس داشته باشند.

تاثیر چاقی بر کیفیت زندگی

چاقی می تواند کیفیت کلی زندگی را کاهش دهد. ممکن است نتوانید فعالیت های بدنی را که قبلا از آنها لذت می بردید انجام دهید. ممکن است از مکان های عمومی دوری کنید. افراد چاق حتی ممکن است با تبعیض مواجه شوند.

سایر مسائل مربوط به وزن که ممکن است بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • افسردگی.
  • ناتوانی.
  • شرم و گناه.
  • انزوای اجتماعی.
  • دستاورد کاری پایین تر.

تشخیص چاقی

برای تشخیص چاقی، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و برخی آزمایشات را توصیه کند. این معاینات و آزمایشات اغلب شامل موارد زیر است:

  • گرفتن تاریخچه سلامت شما. تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است سابقه وزن، تلاش برای کاهش وزن، فعالیت بدنی و عادات ورزشی شما را بررسی کند. همچنین ممکن است در مورد الگوهای غذایی و کنترل اشتهای خود صحبت کنید. متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است در مورد سایر شرایطی که داشته اید، داروهایی که مصرف می کنید، سطح استرس و سایر مسائل مربوط به سلامت شما سوال کند. آنها همچنین ممکن است سابقه سلامت خانواده شما را بررسی کنند تا ببینند آیا ممکن است بیشتر به بیماری های خاصی مبتلا شوید یا خیر.

  • یک معاینه فیزیکی عمومی. این شامل اندازه گیری قد شما می شود. بررسی علائم حیاتی، مانند ضربان قلب، فشار خون و دما؛ گوش دادن به قلب و ریه های شما؛ و معاینه شکم شما.

  • محاسبه BMI شما. متخصص مراقبت های بهداشتی شما، شاخص توده بدنی شما را که BMI نامیده می شود، بررسی می کند. BMI 30 یا بالاتر چاق در نظر گرفته می شود. اعداد بالاتر از 30 خطر سلامتی را حتی بیشتر می کند. حداقل سالی یک بار BMI خود را بررسی کنید. این می تواند به شناسایی خطرات کلی سلامتی شما و اینکه چه درمان هایی ممکن است برای شما مناسب باشد کمک کند.

  • اندازه گیری دور کمر شما. فاصله دور کمر شما به عنوان محیط شناخته می شود. چربی ذخیره شده در اطراف کمر که گاهی چربی احشایی یا چربی شکم نامیده می شود، ممکن است خطر بیماری قلبی و دیابت را بیشتر افزایش دهد. زنانی که دور کمر آنها بیش از 35 اینچ (89 سانتی متر) است و مردانی که دور کمر آنها بیش از 40 اینچ (102 سانتی متر) است ممکن است خطرات سلامتی بیشتری نسبت به افرادی که اندازه دور کمر کوچکتری دارند داشته باشند. مانند اندازه گیری BMI، دور کمر باید حداقل سالی یک بار بررسی شود.

  • بررسی سایر مشکلات سلامتی. اگر مشکلات سلامتی شناخته شده ای دارید، تیم مراقبت های بهداشتی شما آنها را ارزیابی می کند. متخصص مراقبت های بهداشتی شما همچنین مشکلات سلامتی دیگری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، کم کاری تیروئید، مشکلات کبدی و دیابت را بررسی می کند.

جمع آوری این اطلاعات به شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند تا نوع درمانی را که برای شما بهترین کار را دارد انتخاب کنید.

درمان چاقی

هدف از درمان چاقی رسیدن و حفظ وزن سالم است. این امر سلامت کلی را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به عوارض مرتبط با چاقی را کاهش می دهد.

ممکن است لازم باشد با تیمی از متخصصان مراقبت های بهداشتی – از جمله یک متخصص تغذیه، مشاور رفتاری یا یک متخصص چاقی – همکاری کنید تا به شما در درک و ایجاد تغییرات در عادات غذایی و فعالیت خود کمک کنند.

اولین هدف درمانی معمولاً کاهش وزن متوسط ​​- 5٪ تا 10٪ از وزن کل شما است. این بدان معناست که اگر 200 پوند (91 کیلوگرم) وزن دارید، برای شروع بهبود سلامتی خود باید حدود 10 تا 20 پوند (4.5 تا 9 کیلوگرم) وزن کم کنید. اما هر چه وزن بیشتری کم کنید، فواید آن بیشتر می شود.

همه برنامه های کاهش وزن مستلزم تغییر عادات غذایی و فعال تر شدن شما هستند. روش های درمانی مناسب برای شما به وزن، سلامت کلی و تمایل شما به شرکت در یک برنامه کاهش وزن بستگی دارد.

تغییرات رژیم غذایی برای درمان چاقی

کاهش کالری و تمرین عادات غذایی سالم تر کلید غلبه بر چاقی است. اگرچه ممکن است در ابتدا به سرعت وزن کم کنید، اما کاهش وزن ثابت در دراز مدت، ایمن ترین راه برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود. همچنین بهترین راه برای کاهش وزن به طور دائم است.

بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن وجود ندارد. یکی را انتخاب کنید که شامل غذاهای سالمی باشد که احساس می کنید برای شما مفید است. تغییرات رژیم غذایی برای درمان چاقی عبارتند از:  

  • کاهش کالری. کلید کاهش وزن، کاهش میزان کالری دریافتی شماست. اولین قدم بررسی عادات معمول غذا خوردن و نوشیدن شماست. می توانید ببینید که معمولاً چقدر کالری مصرف می کنید و در کجا می توانید کاهش دهید. شما و متخصص مراقبت های بهداشتی خود می توانید تصمیم بگیرید که هر روز برای کاهش وزن به چه مقدار کالری نیاز دارید. مقدار معمول برای زنان 1200 تا 1500 کالری و برای مردان 1500 تا 1800 کالری است.
  • احساس سیری با غذای کمتر. برخی غذاها – مانند دسرها، آب نبات، چربی ها و غذاهای فرآوری شده – حاوی کالری زیادی برای یک وعده کوچک هستند. در مقابل، میوه ها و سبزیجات اندازه وعده بزرگتری با کالری کمتر ارائه می دهند. با خوردن بخش‌های بزرگ‌تر از غذاهایی که کالری کمتری دارند، می‌توانید گرسنگی را کاهش دهید و کالری کمتری مصرف کنید. همچنین ممکن است در مورد وعده غذایی خود احساس بهتری داشته باشید که به میزان رضایت کلی شما کمک می کند.
  • انتخاب های سالم تر. برای اینکه رژیم غذایی کلی شما سالم تر شود، غذاهای گیاهی بیشتری بخورید. اینها شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می شود. همچنین بر منابع پروتئین بدون چربی – مانند لوبیا، عدس و سویا – و گوشت های بدون چربی تأکید کنید. اگر ماهی دوست دارید، سعی کنید هفته ای دو بار ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نمک و شکر اضافه شده را محدود کنید. مقدار کمی چربی بخورید و مطمئن شوید که از منابع سالم برای قلب مانند روغن زیتون، کانولا و آجیل هستند.
  • محدود کردن غذاهای خاص. رژیم های غذایی خاص، مقدار یک گروه غذایی خاص، مانند غذاهای پر کربوهیدرات یا پرچرب را محدود می کنند. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که کدام برنامه های غذایی موثر هستند و کدام ممکن است برای شما مفید باشد. نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با شکر یک راه مطمئن برای مصرف کالری بیشتر از حد مجاز است. محدود کردن این نوشیدنی ها یا حذف کامل آنها مکان خوبی برای شروع کاهش کالری است.
  • جایگزین های وعده غذایی. این برنامه ها پیشنهاد می کنند که یک یا دو وعده غذایی را هر روز با محصولات آنها – مانند شیک های کم کالری یا میله های غذایی – جایگزین کنید و میان وعده های سالم بخورید. سپس یک وعده غذایی سالم و متعادل سوم دارید که چربی و کالری کمی دارد. در کوتاه مدت، این نوع رژیم غذایی می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. اما این رژیم ها احتمالاً به شما یاد نمی دهند که چگونه سبک زندگی کلی خود را تغییر دهید. بنابراین اگر می خواهید وزن خود را حفظ کنید، ممکن است مجبور شوید رژیم را ادامه دهید.
  • مراقب رفع سریع باشید. شما ممکن است وسوسه شوید که رژیم های غذایی مرسوم، مد روز را که نوید کاهش وزن سریع و آسان را می دهند، دنبال کنید. اما واقعیت این است که هیچ غذای جادویی یا راه حل سریعی وجود ندارد. رژیم‌های غذایی مرسوم، مد روز ممکن است در کوتاه‌مدت کمک کنند، اما به نظر نمی‌رسد که نتایج بلندمدت بهتر از رژیم‌های غذایی دیگر باشد.
  • به طور مشابه، شما ممکن است در یک رژیم غذایی سخت وزن کم کنید، اما احتمالاً زمانی که رژیم را متوقف کنید، دوباره آن را به دست خواهید آورد. برای کاهش وزن – و حفظ آن – باید عادات غذایی سالمی را اتخاذ کنید که بتوانید در طول زمان حفظ کنید.

ورزش و فعالیت برای درمان چاقی

فعالیت بدنی یا ورزش بیشتر بخش ضروری درمان چاقی است:

  • ورزش. افراد چاق باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشند. این می تواند به جلوگیری از افزایش وزن بیشتر یا حفظ کاهش وزن متوسط ​​کمک کند. احتمالاً با بهبود استقامت و آمادگی جسمانی خود، باید به تدریج میزان ورزش خود را افزایش دهید.
  • در حال حرکت باشید. حتی اگر ورزش هوازی منظم کارآمدترین راه برای سوزاندن کالری و کاهش وزن اضافی است، هر حرکت اضافی به سوزاندن کالری کمک می کند. به عنوان مثال، دورتر از ورودی فروشگاه ها پارک کنید و به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید. یک گام شمار می تواند تعداد قدم هایی را که در طول یک روز برمی دارید پیگیری کند. بسیاری از مردم سعی می کنند هر روز به 10000 قدم برسند. به تدریج تعداد قدم هایی را که روزانه برای رسیدن به هدف خود برمی دارید افزایش دهید.

تغییرات رفتاری برای درمان چاقی

یک برنامه اصلاح رفتار می تواند به شما در ایجاد تغییرات سبک زندگی برای کاهش وزن و حفظ آن کمک کند. مراحلی که باید انجام دهید شامل بررسی عادات فعلی خود برای پی بردن به عواملی است که ممکن است در چاقی شما نقش داشته باشند.

  • مشاوره. صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند به رفع مسائل عاطفی

    و رفتاری مربوط به غذا خوردن کمک کند. درمان می تواند به شما کمک کند بفهمید که چرا پرخوری می کنید و راه های سالم برای مقابله با اضطراب یاد بگیرید. همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه رژیم غذایی و فعالیت خود را کنترل کنید، محرک های غذا خوردن را درک کنید و با هوس های غذایی کنار بیایید. مشاوره می تواند به صورت فردی یا گروهی باشد.

    • گروه های حمایتی. شما می توانید دوستی و درک را در گروه های حمایتی پیدا کنید که دیگران چالش های مشابهی را با چاقی به اشتراک می گذارند. برای گروه های حمایتی در منطقه خود با تیم مراقبت های بهداشتی، بیمارستان های محلی یا برنامه های کاهش وزن تجاری مشورت کنید.
درمان کاهش وزن

داروهای کاهش وزن

داروهای کاهش وزن برای استفاده در کنار رژیم غذایی، ورزش و تغییرات رفتاری در نظر گرفته شده اند، نه به جای آنها. قبل از انتخاب دارو برای شما، متخصص مراقبت های بهداشتی شما سابقه سلامتی شما و همچنین عوارض جانبی احتمالی را در نظر می گیرد.

داروهای رایج مورد استفاده که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان چاقی تایید شده اند عبارتند از:

  • بوپروپیون-نالترکسون (Contrave).
  • لیراگلوتاید (Saxenda).
  • اورلیستات (Alli، Xenical).
  • فنترمین-توپیرامات (Qsymia).
  • سماگلوتاید (Ozempic، Rybelsus، Wegovy).

داروهای کاهش وزن ممکن است برای همه کارساز نباشد و اثرات آن ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد. هنگامی که مصرف داروی کاهش وزن را متوقف می کنید، ممکن است بیشتر یا تمام وزن کاهش یافته خود را دوباره به دست آورید.

روش های آندوسکوپی برای کاهش وزن

این نوع روش ها نیازی به برش یا برش در پوست ندارند. پس از بیهوشی، لوله ها و ابزارهای انعطاف پذیر از طریق دهان و پایین گلو وارد معده می شوند. روش های رایج عبارتند از:

  • گاستروپلاستی آندوسکوپی آستین. این روش شامل قرار دادن بخیه در معده برای کاهش مقدار غذا و مایعی است که معده می تواند در یک زمان نگه دارد. با گذشت زمان، خوردن و نوشیدن کمتر به فرد متوسط ​​کمک می کند تا وزن کم کند.
  • بالون داخل معده برای کاهش وزن. در این روش یک بالون کوچک در معده شما قرار می گیرد. سپس بالون با آب پر می شود تا فضای معده کاهش یابد، بنابراین با خوردن غذای کمتر احساس سیری می کنید. بالون های داخل معده تا 6 ماه در جای خود باقی می مانند و سپس با استفاده از آندوسکوپ خارج می شوند. در آن زمان، بسته به برنامه ای که توسط شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما تعیین شده است، ممکن است یک بالون جدید قرار داده شود یا نه.

جراحی کاهش وزن

جراحی کاهش وزن که به عنوان جراحی چاقی نیز شناخته می شود، میزان غذایی را که می توانید بخورید محدود می کند. برخی از روش ها همچنین میزان کالری و مواد مغذی را که می توانید جذب کنید محدود می کنند. اما این نیز می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای و ویتامین شود.

جراحی های رایج کاهش وزن عبارتند از:

  • باندینگ معده قابل تنظیم. در این جراحی، یک نوار بادکنکی که در اطراف قسمت بیرونی معده قرار می گیرد، آن را به دو کیسه تقسیم می کند. جراح نوار را مانند کمربند محکم می کشد تا یک مسیر باریک بین دو کیسه ایجاد کند. نوار از بزرگتر شدن دهانه جلوگیری می کند. باند اغلب به طور دائم در جای خود باقی می ماند.
  • جراحی بای پس معده. در بای پس معده، که به آن بای پس معده Roux-en-Y (roo-en-wy) نیز گفته می شود، جراح یک کیسه کوچک در بالای معده ایجاد می کند. سپس روده کوچک در فاصله کوتاهی زیر معده اصلی بریده شده و به کیسه جدید متصل می شود. غذا و مایع مستقیماً از کیسه به این قسمت از روده جریان می یابد و از بیشتر معده عبور می کند.
  • آستین معده. در این جراحی، بخشی از معده برداشته می شود و یک مخزن کوچکتر برای غذا ایجاد می شود. این یک جراحی پیچیده تر از بای پس معده است.

موفقیت کاهش وزن پس از جراحی به تعهد شما به ایجاد تغییرات مادام العمر در عادات غذایی و ورزشی بستگی دارد.

سایر درمان ها

سایر درمان های چاقی عبارتند از:

  • هیدروژل ها. این کپسول های خوراکی که با نسخه در دسترس هستند، حاوی ذرات ریزی هستند که آب را جذب می کنند و در معده بزرگتر می شوند تا به شما کمک کنند احساس سیری کنید. کپسول ها قبل از غذا مصرف می شوند و به صورت مدفوع از روده ها دفع می شوند.
  • انسداد عصب واگ. این شامل کاشت یک دستگاه در زیر پوست در ناحیه معده است. این دستگاه پالس های الکتریکی را به عصبی در آن ناحیه به نام عصب واگ شکمی می فرستد. این عصب به مغز می گوید که چه زمانی معده احساس خالی بودن یا پر بودن می کند.
  • آسپیراسیون معده. در این روش یک لوله از طریق شکم وارد معده می شود. بخشی از محتویات معده پس از هر وعده غذایی تخلیه می شود.

سوالات متداول درباره چاقی

چاقی یک بیماری پیچیده است که شامل داشتن چربی بیش از حد بدن است. این بیماری فقط یک مسئله زیبایی نیست بلکه یک مشکل پزشکی است که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی دیگر را افزایش می دهد.

شاخص توده بدنی (BMI) اغلب برای تشخیص چاقی استفاده می‌شود. BMI بالای 30 به عنوان چاقی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر BMI، اندازه‌گیری دور کمر و درصد چربی بدن نیز ممکن است برای ارزیابی چاقی استفاده شوند.

چاقی معمولاً ناشی از ترکیبی از عوامل، از جمله عوامل ژنتیکی، انتخاب‌های سبک زندگی (رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت)، برخی بیماری‌ها و داروها، مسائل اجتماعی و اقتصادی، سن و سایر عوامل مانند بارداری، ترک سیگار، کمبود خواب، استرس و میکروبیوم روده است.

چاقی خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی جدی را افزایش می‌دهد، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، برخی سرطان‌ها، مشکلات گوارشی، آپنه خواب، آرتروز، بیماری کبد چرب و علائم شدید COVID-19. همچنین می‌تواند کیفیت زندگی را کاهش دهد و منجر به مشکلات دیگری مانند افسردگی، ناتوانی، شرم و انزوای اجتماعی شود.

پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد، BMI و دور کمر شما را اندازه‌گیری کند، سابقه سلامتی شما را بررسی کند و آزمایش‌هایی را برای بررسی سایر مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی توصیه کند.

درمان چاقی شامل تغییرات رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و ورزش، تغییرات رفتاری، داروها، روش‌های آندوسکوپی و جراحی کاهش وزن است. انتخاب روش درمانی مناسب به وزن، سلامت کلی و تمایل شما به شرکت در یک برنامه کاهش وزن بستگی دارد.

پیشگیری از چاقی شامل اتخاذ یک سبک زندگی سالم با رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم، و مدیریت استرس است. همچنین، آگاهی از عوامل خطر و انجام معاینات منظم پزشکی می‌تواند به تشخیص زودهنگام و پیشگیری از عوارض چاقی کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید