طول عمر بیماران سرطان پروستات

طول عمر بیماران سرطان پروستات

Rate this post

طول عمر بیماران سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشکان رشد و گسترش سرطان پروستات را در مراحل مختلف توصیف می‌کنند. آنها از این مراحل به عنوان راهنما در انتخاب گزینه‌های درمانی یا ارائه پیش‌آگهی به بیماران خود استفاده می‌کنند.

مرحله‌بندی سرطان پروستات بر اساس تعدادی از عوامل مختلف، از جمله آزمایش‌های غربالگری سرطان پروستات مانند معاینه دیجیتال رکتوم یا آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) و مطالعات تصویربرداری مانند اسکن استخوان، MRI، سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی ترانس رکتال انجام می‌شود.

مراحل سرطان پروستات

برای تعیین مرحله سرطان پروستات بیمار، اکثر پزشکان با استفاده از سیستم مرحله‌بندی TNM شروع می‌کنند که به توصیف جنبه‌های مختلف رشد سرطان کمک می‌کند.

  • T – اندازه و وسعت تومور را اندازه‌گیری می‌کند.
  • N – اندازه‌گیری می‌کند که آیا سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است یا خیر و تا چه حد.
  • M – اندازه‌گیری می‌کند که آیا سرطان به سایر اندام‌های بدن گسترش یافته است (فرآیندی به نام متاستاز).

نمره هر یک از این دسته‌ها بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای از پیش تعیین‌شده تعیین می‌شود. به عنوان مثال، پزشک شما نمی‌تواند توموری با نمره T1 را با لمس یا مشاهده تشخیص دهد. نمره T3 به این معنی است که تومور شروع به رشد در خارج از پروستات کرده است.

پس از محاسبه دسته‌های TNM، پزشکان نمره TNM را با نمره گلیسون بیمار و سطح PSA ترکیب می‌کنند و مرحله خاصی را به سرطان بیمار اختصاص می‌دهند.

میزان بقای سرطان پروستات

پیش‌آگهی و میزان بقای سرطان پروستات

پیش‌آگهی و میزان بقای سرطان پروستات می‌تواند به بیماران ایده‌ای از شانس زنده ماندن آنها بر اساس مرحله و زمان تشخیص بیماری بدهد. در حالی که برخی از بیماران ممکن است این اطلاعات را مفید بدانند، برخی دیگر ممکن است نخواهند آن را بدانند. 

سرطان چیست؟

مرحله 1 سرطان پروستات (I)

در این مرحله اولیه سرطان پروستات، تومور توسط آزمایش تصویربرداری یا معاینه فیزیکی قابل تشخیص نیست. به این معنی که سرطان به خارج از پروستات گسترش نیافته است. کشف سرطان پروستات در این مرحله تقریباً 80٪ است و میزان بقای 5 ساله تقریباً 100٪ است.

مرحله 2 سرطان پروستات (به مراحل IIA و IIB تقسیم می‌شود)

ممکن است تومور از طریق معاینه فیزیکی یا آزمایش‌های تصویربرداری قابل تشخیص باشد یا نباشد و هنوز به خارج از پروستات گسترش نیافته باشد. با این حال، در مرحله 2، سلول‌ها نمره گلیسون بالاتری دارند و ممکن است سریع‌تر رشد کنند.

مرحله 3 سرطان پروستات (III)

در این مرحله، سرطان اکنون فراتر از پروستات گسترش یافته است و ممکن است به وزیکول‌های منی مجاور گسترش یابد. این می‌تواند شامل برخی از سرطان‌های پروستات مرحله 4 باشد که در حالی که شاخص‌های پیشرفته دیگری دارند، هنوز به سایر اندام‌ها منتقل نشده‌اند. مانند سرطان‌های پروستات مرحله محلی، میزان بقای 5 ساله تقریباً 100٪ است.

مرحله 4 سرطان پروستات (IV)

این آخرین مرحله سرطان پروستات است و توموری را توصیف می‌کند که به سایر قسمت‌های بدن، از جمله غدد لنفاوی، ریه‌ها، کبد، استخوان‌ها یا مثانه گسترش یافته است. برای این سرطان‌ها، میزان بقای 5 ساله 29٪ است.

طول عمر بیماران سرطان پروستات

به خاطر داشته باشید که هر مورد متفاوت است و آماری مانند این فقط دستورالعمل‌های کلی هستند. با پیشرفت‌هایی که در درمان سرطان پروستات با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد، شانس شما برای زنده ماندن در این بیماری در حال افزایش است.

به طور کلی، سرطان پروستات در واقع میزان بقای بسیار بالایی دارد – یکی از بالاترین‌ها در بین انواع سرطان‌ها. از آنجایی که سرطان پروستات اغلب یک بیماری کند است، اکثر مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند، در واقع به دلیل دیگری فوت می‌کنند.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا:

  • میزان بقای نسبی 5 ساله تقریباً 100٪ است.
  • میزان بقای نسبی 10 ساله 98٪ است.
  • میزان بقای نسبی 15 ساله 91٪ است.

توجه: میزان بقای نسبی به معنای درصد بیمارانی است که [x] سال پس از تشخیص اولیه خود زندگی می‌کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که از آنجایی که ارقام فهرست گردآوری شده مربوط به سرطان‌هایی است که تا 15 سال پیش تشخیص داده شده‌اند، ممکن است به دلیل پیشرفت در فناوری درمان سرطان پروستات، شانس بقای شما حتی بیشتر از این موارد باشد.

افراد مشهور که از سرطان نجات یافتند

طول عمر سرطان پروستات بدخیم

طول عمر سرطان پروستات بدخیم

طول عمر در بیماران مبتلا به سرطان پروستات بدخیم به عوامل مختلفی بستگی دارد و پیش‌بینی دقیق آن دشوار است. با این حال، درک عوامل موثر بر طول عمر می‌تواند به شما در درک بهتر وضعیت و گزینه‌های درمانی کمک کند.

 

احتمال مرگ در سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است. طبق آمار، از هر 9 مرد، 1 نفر (حدود 11.1 درصد) در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. خوشبختانه، پیشرفت‌های چشمگیر در تشخیص و درمان این بیماری باعث شده است که میزان مرگ و میر ناشی از آن کاهش یابد. در حال حاضر، تخمین زده می‌شود که از هر 41 مرد، 1 نفر (حدود 2.4 درصد) به دلیل سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهد.

 

احتمال مرگ در سرطان پروستات نی نی سایت

در نی نی سایت میتوانید مطالب معتبر و تجربیات افراد  سرطانی و روش درمان آن ها را به اشتراک بگذارید. وبا شنیدن خبر خوب اینکه سرطان پروستات، حتی نوع بدخیمش، همیشه به معنی پایان زندگی نیست! طبق آمار، خیلی از آقایون بعد از تشخیص سرطان پروستات، سال‌ها زندگی می‌کنن و حتی ممکنه اصلا به خاطر این بیماری از دنیا نرن.  با پیشرفت‌های جدید تو درمان سرطان پروستات، شانس زنده موندن خیلی بیشتر شده.  مهم اینه که زود تشخیص داده بشه و درمان مناسب انجام بشه.  در کنارش، یه سبک زندگی سالم با تغذیه خوب، ورزش و دوری از استرس هم خیلی کمک کننده‌ است. برای اطلاع در مورد علائم سرطان پروستات کلیک کنید.

 

سوالات متداول

در حالی که سرطان پروستات می‌تواند جدی باشد، اما اغلب به کندی رشد می‌کند و بسیاری از مردان مبتلا به آن به دلیل دیگری فوت می‌کنند. میزان بقای نسبی 5 ساله برای سرطان پروستات تقریباً 100٪ است. این بدان معناست که تقریباً همه مردان مبتلا به سرطان پروستات حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده می‌مانند.

میزان بقای سرطان پروستات به مرحله سرطان در زمان تشخیص، سطح PSA و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. به طور کلی، میزان بقای سرطان پروستات بسیار بالا است. میزان بقای نسبی 10 ساله 98٪ و میزان بقای نسبی 15 ساله 91٪ است.

عوامل متعددی می‌توانند بر طول عمر سرطان پروستات تأثیر بگذارند، از جمله:

  • مرحله سرطان در زمان تشخیص

در حالی که نمی‌توانید به طور کامل از سرطان پروستات پیشگیری کنید، می‌توانید با انجام موارد زیر خطر خود را کاهش دهید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.

اگر به سرطان پروستات مبتلا شده‌اید، می‌توانید با انجام موارد زیر طول عمر خود را افزایش دهید:

  • دستورالعمل‌های پزشک خود را برای درمان و پیگیری دقیق دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید