خواص ضد سرطانی دانه چیا

خواص ضد سرطانی دانه چیا

5/5 - (2 امتیاز)

خواص ضد سرطانی دانه چیا یک دانه شگفت انگیز برای سرطان است.مانند بسیاری از مواد غذایی، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد دانه‌های چیا و پیشگیری از سرطان وجود دارد. به طور عجیبی، تقریباً به همان اندازه مقالات شبه علمی پیدا خواهید کرد که ادعا می‌کنند دانه‌های چیا می‌توانند باعث سرطان نیز بشوند. بنابراین کدام یک درست است؟ برای بسیاری، پاسخ به دیدگاه و تفسیر بستگی دارد.

ارتباط دانه چیا و سرطان چیست؟

مصرف‌کنندگان آگاه به سلامتی، چیا را دوست دارند و به دلایل خوبی. این دانه‌های غنی از مواد مغذی به دلیل مقادیر فراوان مواد مغذی ضروری، از جمله موارد زیر، به رژیم‌های غذایی سالم اضافه می‌شوند:

  • کلسیم
  • منگنز
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • مس
  • اهن
  • فسفر

این دانه‌های قدرتمند همچنین سرشار از فیبر هستند که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

دانه‌های چیا منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که رادیکال‌های آزاد را از بدن حذف می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند، به آسیب سلولی کمک می‌کنند و به شدت با تشکیل انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. بسیاری از مقالاتی که از مزایای ادعایی دانه‌های چیا برای بیماران سرطانی یا افرادی که در حال بهبودی هستند، حمایت می‌کنند، بر سطوح نسبتاً بالای آنتی‌اکسیدان‌های این ماده غذایی تمرکز دارند پس خواص ضد سرطانی دانه چیا یک معجزه شگفت انگیز است.

فواید سلامتی اضافی دانه‌های چیا

دانه‌های چیا ممکن است فواید تغذیه‌ای بیشتری علاوه بر پیشگیری از سرطان داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم چیا ممکن است به کاهش فشار خون، کاهش مقاومت به انسولین، بهبود سطح قند خون و کاهش التهاب کمک کند. علیرغم ادعاهای متعدد، دانه‌های چیا به کاهش وزن بدن کمک نمی‌کنند.

 ««« سبک زندگی و تغذیه ضد سرطان »»»

تاثیر دانه چیا بر سرطان

آیا دانه‌های چیا می‌توانند از سرطان پیشگیری کنند؟

بسیاری از ادعاهای پیشگیری از سرطان در مورد دانه‌های چیا بر روی سه ماده مغذی متمرکز شده‌اند که همگی در سطوح بالا در دانه‌های چیا وجود دارند. مطالعات نشان می‌دهد که اسید چرب امگا 3، بذر کتان (نوع دیگری از امگا 3) و آهن برای بیماران سرطانی مفید هستند. این مواد مغذی با کاهش التهاب، مهار رشد تومور و افزایش تولید هموگلوبین، علائم فوری و اثرات طولانی مدت شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش می‌دهند.

در حالی که این مواد مغذی از یک رژیم غذایی سالم حمایت می‌کنند، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که آنها بتوانند به طور کامل از سرطان پیشگیری کنند.

خطرات سرطان دانه‌های چیا

بیشتر اطلاعات متناقض در مورد چیا از یک سری مقالات تحقیقاتی در مورد دانه‌های چیا و سرطان پروستات ناشی می‌شود. این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی آلفا لینولنیک اسید یا ALA است. برخی از متخصصان انکولوژی معتقدند که ALA ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. اکثر مطالعات در مورد این موضوع از این نظریه حمایت می‌کنند، اما با یک هشدار مهم: هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر سرطان توسط ALA در هنگام مصرف از گیاهان وجود ندارد.

آیا دانه‌های چیا می‌توانند باعث سرطان شوند؟

دلیل کمی برای باور اینکه دانه‌های چیا باعث سرطان می‌شوند وجود دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که دانه‌های چیا بخشی سالم از یک رژیم غذایی متعادل هستند، اگرچه ممکن است به بسیاری از ادعاهای رایج کاهش وزن که چندین منبع به آن اشاره می‌کنند، عمل نکنند. شواهد قابل توجهی برای حمایت از تأثیر آن در کاهش رشد تومور سرطان سینه در بیماران سرطانی وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سوالات متداول

در حالی که دانه چیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مفیدی است که می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک کند، اما هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه دانه چیا به تنهایی می‌تواند از سرطان پیشگیری کند، وجود ندارد.

خیر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دانه چیا باعث سرطان می‌شود وجود ندارد. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دانه چیا می‌تواند به کاهش رشد تومور در برخی سرطان‌ها کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

دانه چیا می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای بیماران سرطانی باشد. مواد مغذی موجود در دانه چیا می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش عوارض جانبی درمان کمک کند. با این حال، قبل از مصرف دانه چیا در طول درمان سرطان، با پزشک خود مشورت کنید.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که آلفا لینولنیک اسید (ALA) موجود در دانه چیا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. با این حال، این تحقیقات هنوز قطعی نیستند و نیاز به مطالعات بیشتری دارند.

شما می‌توانید دانه چیا را به ماست، اسموتی، سالاد، سوپ و یا سایر غذاها اضافه کنید. همچنین می‌توانید از دانه چیا برای تهیه پودینگ چیا استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید