انزال زیاد و سرطان پروستات

انزال زیاد و سرطان پروستات

5/5 - (3 امتیاز)

انزال زیاد و سرطان پروستات رابطه تنگاتنگی با هم دارند و ما در این مقاله به بررسی کامل آن می پردازیم. سرطان پروستات یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به سلامت مردان است. این بیماری دومین سرطان شایع در مردان در سراسر جهان است و پس از سرطان ریه قرار دارد. در بریتانیا، سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان است.

از آنجایی که پروستات یک اندام تولید مثلی است و وظیفه اصلی آن کمک به تولید مایع منی است – مایعی که اسپرم را در انزال حمل می‌کند – محققان مدت‌هاست که در مورد تأثیر عوامل جنسی بر خطر سرطان پروستات مردان سؤال می‌کنند.

در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهد انزال مکرر، چه از طریق رابطه جنسی و چه خودارضایی، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد، اما این موضوع هنوز قطعی نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

 

آیا انزال باعث سرطان پروستات میشود؟

خیر، بر اساس تحقیقات انجام شده، انزال نه تنها باعث سرطان پروستات نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد که حتی می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. دو مطالعه که یکی در هاروارد و دیگری در استرالیا انجام شده است، نشان می‌دهد که مردانی که به طور مکرر انزال دارند، در مقایسه با مردانی که کمتر انزال می‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

این مطالعات نشان می‌دهد که انزال مکرر، به خصوص در دوران جوانی، می‌تواند تا 30 درصد خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. هرچند مکانیسم دقیق این اثر هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما محققان معتقدند که انزال مکرر می‌تواند با دفع مواد سرطان‌زا از پروستات، به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که این مطالعات تنها ارتباط بین انزال و سرطان پروستات را نشان می‌دهند و لزوماً به این معنی نیست که انزال به طور مستقیم از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند. با این حال، این یافته‌ها به همراه سایر شواهد، نشان می‌دهد که انزال مکرر به طور کلی برای سلامت پروستات مفید است.

سرطان چیست؟

آیا انزال باعث سرطان پروستات میشود؟

رابطه بین انزال زیاد و سرطان پروستات

با وجود اهمیت سرطان پروستات، علل آن هنوز ناشناخته است. دانشمندان می‌دانند که ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد و شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی و سایر عوامل سبک زندگی نیز مهم هستند.

از آنجایی که پروستات یک اندام تولید مثلی است که مایع منی را تولید می‌کند، محققان مدت‌هاست که در مورد تأثیر عوامل جنسی بر خطر ابتلا به سرطان پروستات مردان کنجکاو بوده‌اند، اما یک مطالعه هاروارد خبرهای خوبی برای مردان فعال جنسی دارد.

مطالعه پیگیری متخصصان سلامت از سال 1986 اطلاعات مربوط به گروه بزرگی از داوطلبان را جمع‌آوری کرده است. همه مردان ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، شامل دندانپزشکان، داروسازان، دامپزشکان، بینایی‌سنجان، چشم‌پزشکان و متخصصان پا هستند. اکثر آنها سفیدپوست هستند. در سال 1992، 29342 مرد بین سنین 46 تا 81 سال اطلاعاتی در مورد میانگین تعداد انزال در ماه در دوران جوانی (20 تا 29 سالگی)، میانسالی (40 تا 49 سالگی) و در آخرین سال ارائه کردند. انزال شامل مقاربت جنسی، احتلام شبانه و استمناء بود. داوطلبان هر دو سال یکبار داده‌های جامع سلامت و سبک زندگی را تا پایان مطالعه در سال 2000 ارائه کردند.

دانشمندان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه انزال مکرر خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد، پیدا نکردند. در واقع، عکس این موضوع صحت داشت: تعداد زیاد انزال با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بود. در مقایسه با مردانی که 4 تا 7 بار انزال در ماه را در طول زندگی خود گزارش کردند، مردانی که 21 بار یا بیشتر در ماه انزال داشتند، 31 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات داشتند. و نتایج حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل سبک زندگی و تعداد دفعات آزمایش PSA،  با ارزیابی دقیق آماری تایید شد.

علائم سرطان پروستات که باید به آن توجه کنیم

احتمال سرطان پروستات با انزال زیاد

اگرچه مکانیسم‌ها به طور کامل شناخته نشده‌اند، اما این مطالعات با این ایده مطابقت دارند که انزال می‌تواند با کاهش غلظت سموم و ساختارهای کریستالی مانند که می‌توانند در پروستات تجمع یافته و به طور بالقوه باعث ایجاد تومور شوند، سرطان پروستات را کاهش دهد.

به طور مشابه، انزال ممکن است پاسخ ایمنی را در پروستات تغییر دهد و التهاب – یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد سرطان را کاهش دهد یا با افزایش دفاع ایمنی در برابر سلول‌های تومور، خطر سرطان را کاهش دهد.

از طرف دیگر، با کاهش تنش روانی، انزال ممکن است فعالیت سیستم عصبی را کاهش دهد که سپس از تقسیم سریع سلول‌های خاص پروستات و افزایش احتمال سرطانی شدن آنها جلوگیری می‌کند.

نقش تستوسترون در سرطان پروستات

تستوسترون، هورمون جنسی اصلی مردان، نیز بخش مهمی از این تصویر است.

به خوبی شناخته شده است که میل جنسی را افزایش می‌دهد، بنابراین مردی با سطوح پایین تستوسترون ممکن است همان تمایل به فعالیت جنسی منجر به انزال را نداشته باشد که مردی با سطوح بالاتر دارد.

برخلاف نظرات اولیه مبنی بر اینکه سطوح بالای تستوسترون در مردان خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد، دیدگاه فعلی نشان می‌دهد که نه تنها این خطر را افزایش نمی‌دهد، بلکه در واقع غلظت پایین تستوسترون است که خطر را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه در مورد مردانی که سرطان پروستات موجود دارند و زمانی که تستوسترون آنها پایین است، نتیجه بیماری بدتری دارند، صادق است.

بنابراین ممکن است تستوسترون خطر ابتلا به سرطان پروستات مرد را کاهش دهد و علاوه بر این انگیزه او را برای فعالیت جنسی افزایش دهد.

با وجود این، اکثر مطالعات سطح تستوسترون را اندازه گیری نمی‌کنند و در بهترین حالت، آن را فقط به عنوان یک عامل تأثیرگذار احتمالی می‌شناسند. یک مطالعه که هورمون جنسی مردانه را اندازه گیری کرد، نشان داد که مردانی که به طور مکرر انزال می‌کنند، سطح تستوسترون بالاتری دارند. و این مردان بودند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز کاهش دادند.

فعالیت جنسی و انزال فوایدی فراتر از پروستات دارند، از جمله اثرات مثبت بر قلب، مغز، سیستم ایمنی، خواب و خلق و خو. بنابراین در حالی که ارتباط بین فراوانی انزال و سرطان پروستات به طور کامل شناخته نشده است و نیاز واقعی به تحقیقات بیشتر وجود دارد، انزال مکرر (در حد معقول) مطمئناً ضرری نخواهد داشت، احتمالاً مفید است و بنابراین باید بخشی از یک سبک زندگی سالم مرد باشد.

رابطه انزال و پروستات

نقش سن و فراوانی انزال در سرطان پروستات

با وجود این مکانیسم‌های پیشنهادی، در تحقیقاتی که نشان می‌دهد انزال محافظت کننده است، به نظر می‌رسد که جزئیات مهم هستند.

سن نقش خود را ایفا می‌کند. گاهی اوقات فراوانی انزال فقط در سنین 20-29 یا 30-39 سال محافظت کننده بود و گاهی اوقات فقط در سنین بالاتر (50 سال به بالا) و در واقع خطر را در سنین جوانی (20 سالگی) افزایش می‌داد.

در موارد دیگر، انزال در دوران نوجوانی (زمانی که پروستات هنوز در حال رشد و بلوغ است) بیشترین تأثیر را بر خطر سرطان پروستات دهه‌ها بعد داشته است.

یک مطالعه از دانشگاه هاروارد نشان داد که مردانی که 21 بار یا بیشتر در ماه انزال داشتند، در مقایسه با مردانی که چهار تا هفت انزال در ماه در طول زندگی خود گزارش کردند، 31 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات داشتند.

یافته‌های مشابهی از استرالیا به دست آمده است که در آن احتمال ابتلا به سرطان پروستات قبل از 70 سالگی در مردانی که به طور متوسط حدود پنج تا هفت انزال در هفته داشتند، در مقایسه با مردانی که کمتر از دو تا سه بار در هفته انزال داشتند، 36 درصد کمتر است.

تحقیقات دیگر دیدگاه بسیار معتدل‌تری دارند و بیش از چهار بار در ماه فراوانی انزال برای ایجاد اثرات محافظتی در برخی از گروه‌های سنی و بیماران است.

طول عمر بیماران سرطان پروستات چقدر است؟

سوالات متداول

خیر، برعکس. تحقیقات نشان داده است که انزال مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. به نظر می‌رسد که انزال مکرر به دفع مواد سرطان‌زا از پروستات کمک می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که مردانی که در ماه حداقل 21 بار انزال دارند، در مقایسه با کسانی که کمتر از 7 بار در ماه انزال دارند، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.

بله، داشتن رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. این موضوع به دلیل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است که می‌توانند التهاب و عفونت در پروستات ایجاد کنند.

خیر. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر هستند.

بله، خودارضایی نیز نوعی انزال محسوب می‌شود و می‌تواند به دفع مواد سرطان‌زا از پروستات کمک کند.

اگرچه انزال مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد، اما تضمینی برای جلوگیری از آن نیست. در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان پروستات، مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایش‌های غربالگری بسیار مهم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید